Szkoła Podstawowa nr 67 z Oddziałami Integracyjnymi im. Komisji Edukacji Narodowej

 

40-756 Katowice

ul. Zielona 5

tel. 32 20 23 910

sekretariat@sp67.katowice.pl

NAUKA ZDALNA - SZANSE, ZAGROŻENIA, PORADY

 „Kształcenie na odległość” jest dla nas nadal sytuacją nową, nieznaną. Dla jednych to okoliczność komfortowa i prosta, dla drugich – uciążliwa. Jednak wszyscy z nas mogą – przy „II fali”, czy „II lockdownie” – doświadczać negatywnych skutków nauki czy pracy zdalnej.

Jak sobie poradzić z czymś, czego przeskoczyć nie możemy? Jak wesprzeć nasze dzieci? W czym możemy upatrywać plusów?

NAUKA ZDALNA – SZANSE

Choć wskazanie „plusów” nauki zdalnej nie jest zadaniem łatwym, to można ich upatrywać w: 

Uśmiech urozmaiceniu nauki dzięki zastosowaniu multimediów i niewerbalnej prezentacji materiału;

Uśmiech zminimalizowaniu strachu i nieśmiałości, które mogłyby pojawić się w tradycyjnej klasie;

Uśmiech oszczędności czasu (brak dojazdów do miejsca nauki), komfort;

Uśmiech kształtowaniu postawy odważnego stawiania czoła nowym wyzwaniom – nieprzewidywalny los często stawia na naszej drodze przeszkody. Pandemia i nauka zdalna niewątpliwie są jednymi z nich i przez nie uczymy szukać się rozwiązań, a nie skupiać na ograniczeniach;

Uśmiech ochronie życia i zdrowia, bo temu służy izolacja.

NAUKA ZDALNA – ZAGROŻENIA

 Do wad nauki zdalnej kwalifikujemy:

Dezaprobata brak bezpośredniego kontaktu z rówieśnikami –
choć nie każdy zgodzi się by kategoryzować to jako „minus”, to już Arystoteles  grecki filozof 2300 lat temu twierdził, że 
człowiek jest istotą społeczną, musi żyć wśród innych ludzi i z nimi współpracować. Nasza świadomość i sposób bycia nie rozwijają się samorzutnie, lecz kształtują się właśnie w relacjach z innymi ludźmi, przede wszystkim z członkami naszej rodziny, ale i nie tylko. Kontakty międzyludzkie należą do bardzo ważnych i żadna pośrednia forma nie jest w stanie ich zastąpić;

Dezaprobata odosobnienie od świata realnego i ucieczka w świat wirtualny – nauka w formie on-line może wiązać się z poczuciem osamotnienia, czyli stanem odczuwania izolacji społecznej oraz wrażenia odcięcia, odseparowania od innych;

Dezaprobata pogorszenie relacji z nauczycielami

Dezaprobata przemęczenie, przeładowanie informacjami, niechęć do korzystania z komputera i Internetu oraz rozdrażnienie. 


WALKA Z NEGATYWNYMI SKUTKAMI NAUKI PRZY KOMPUTERZE

Jak pomóc naszym dzieciom przezwyciężyć ten trudny czas? Oto kilka rad.

Drogi Rodzicu,

  • Zadbaj o dobre oświetlenie – najlepiej, by była to lampka stojąca na biurku, której światło powinno padać na klawiaturę, książki, podręczniki.
  • Zaopatrz pociechę i siebie w żelowe podkładki, by opierać na nich nadgarstki (nie trzymać rąk zawieszonych w powietrzu).
  • Przybliż Dziecku ćwiczenia dla odprężenia oczu (odrywaj wzrok od ekranu i spoglądaj za okno, trzepocz rzęsami, rysuj ósemki, zaciskaj powieki i je otwieraj), nadgarstków (potrząśnij dłońmi; na przemian zaciskaj pięści i prostuj palce; spleć palce z tyłu głowy i odchyl łokcie), kręgosłupa (przejdź kilka kroków, poprzeciągaj się; rozciągnij też mięśnie karku: obróć głowę w prawą stronę i kilka razy powoli opuszczaj ją i podnoś, a potem zmień stronę). Propozycje jak rozluźnić nasz "aparat pracy", czyli dłonie znajdziesz wśród obrazów i załączników.
  • Przygotowując Dziecku przekąski, unikaj tych tuczących, jak drożdżówki, batoniki i zastępuj je zdrowymi przegryzkami, np. jabłkiem, orzechami lub pestkami dyni.

 Musimy jednak pamięć też o zrównoważonym odpoczynku i relaksie. W tym czasie możemy po prostu się "ponudzić" albo też wykonać kilka zabawnych i przyjemnych ćwiczeń:
 
https://www.youtube.com/watch?v=18SpO_lyH2Q

Uważamy, że to także idealny czas na wspólne
spędzenie go z najbliższymi. Załączamy dwie propozycje bardziej i mniej tradycyjnych gier, a dla chętnych coś fajnego do wykonania dzięki propozycji internetowej - na poprawę humoru:
https://wordwall.net/resource/1094271/poprawa-humoru

Co więcej, przedstawiamy sposoby na motywowanie do nauki:

Obrazki do pobrania i może nawet...  wrzucenia - na pulpit Mrugnięcie



Artykuł został opracowany na postawie:

 

Autor: Szkolny Pedagog i Psycholog